onsdag 3. juli 2013

Jakten på lykke

Vil du bli lykkelig? Ja, hvem vil ikke det? Hvis jeg får lykken servert på et fat, sier jeg ikke nei takk.

Jeg tror likevel at menneskets dypeste lengsel ikke handler om lykke, men om mening. Viktor Frankl skal ha sagt: "Lykke er et biprodukt av et liv som leves i mening." Hvis vi finner en mening med livet, noe å leve for, kommer kanskje lykken av seg selv.

Ett av diktene til Olav H. Hauge uttrykker nettopp den sterke lengselen etter mening:


ALLTID VENTAR EG Å FINNA

Alltid ventar eg å finna
noko som gjev livet verd,
noko som er verdt å vinna,
som kan lyfte meg og tvinna
stål i viljen, stø mi herd.

Løysa meg frå tvils forbanning
so eg audmjuk bøygjer kne
for ei evig livsens sanning
som kan gje meg rettvis kanning,
mål å gå mot, tru og fred.

Sæl er den som sterkt er dregen
og ser Herrens finger skriv;
Orm vert stav, og logeslegen
busk vert grøn att. Leit deg vegen
fyrr den stutte dagen sviv!


 
Figur fra Willow Tree.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar