onsdag 24. juli 2013

Lekkasje

Føler du at du har det for travelt, at tiden og kreftene ikke strekker til? Energi kan verken lages eller bli borte, lærte jeg i naturfag på ungdomsskolen. Mengden energi er med andre ord konstant. Og døgnet har 24 timer for oss alle. Men det kan skje lekkasje av både tid og energi - vi bruker ressursene feil. Selv har jeg tenkt litt over dette og laget en liste over de vanligste tids- og energityvene mine. Det har vært veldig nyttig, fordi jeg ser lettere hvor jeg skal "sette proppen i", stoppe lekkasjen. Da opplever jeg igjen og igjen at jeg har den tiden og den energien jeg trenger.

Opplever du slik lekkasje? Kanskje bruker du mye tid og krefter på internett, shopping, TV, grubling, bekymring, perfeksjonisme? Eller noe helt annet?


 
Bildet er hentet fra www.britainexpress.com.




2 kommentarer:

  1. Sant det du skriver her. Gode poeng. Det jeg stusser ved er dette med ikke å bruke energi på å gruble og å bekymre seg. Det er ikke lett å lære. Det er rett og slett hardt arbeid å få til, i hvert fall for meg. Har du tips og triks på lur?

    SvarSlett
  2. Det er nok veldig individuelt hva som virker. For meg fungerer det ofte bra å rett og slett si STOPP til grubleriet, eller si noen "mantra" til meg selv: "Det der gidder jeg ikke." "La det ligge." "Det er bra nok." Noen ganger har jeg nytte av å tenke på personer som lever ubekymret, og prøve å tenke som dem. Ellers kan det hjelpe å distrahere tankene ved å gjøre noe helt annet en stund. Da opplever jeg gjerne at ting løser seg av seg selv, og at jeg ser alt klarere. Prøv deg fram! Lykke til!

    SvarSlett