tirsdag 6. mai 2014

Tid (del 2)

Jeg kjenner få voksne mennesker som ikke har stiftet bekjentskap med tidsklemma. Når man rydder opp i livet sitt, kvitter seg med det som ikke er meningsfylt, vil man også få mer tid. Å forenkle livet handler i stor grad om å fjerne, skjære fra, kutte ut. Men når det gjelder tid, er det like viktig å se på den tiden man faktisk har, og utnytte den positivt. Legg merke til at jeg skriver positivt, ikke effektivt. Livet dreier seg ikke bare om å nå et mål. Vi skal leve underveis også. Livsmålet vårt er et kompass, ikke en tvangstrøye. Skal livet bli meningsfylt, er det vesentlig å finne ut hvilke vaner som nærer oss. Vaner og aktiviteter som både er avslappende og samtidig gir ny energi, skal vi gi plass til. Selv travle mødre og fedre har mellomrom i løpet av dagen, og slike små lommer av tid kan fylles med noe som nærer. Det er selvsagt i orden å se TV – men kanskje kan du bevisst velge et program som er inspirerende? Har du noen minutter i bilen, kan du for eksempel høre oppløftende musikk eller bare være stille. Hvis du tenker etter, vil du sannsynligvis oppdage at du har noen ledige stunder hver dag. Og disse stundene kan gjøres hellige. Det som automatisk skjer for mange, er at de blir rastløse: sjekker mobilen, sjekker e-mail, surfer på internett. Dette er vaner som man ofte ikke tenker over. Men vaner kan endres. Hvis du ønsker mer tid til noe som lader deg opp, er bevissthet første bud: Finn ut når på dagen du har tid som kan brukes til noe annet og bedre. Så kan du tenke over hva som hjelper deg til å slappe av og samtidig løfter energien din. Her finnes det selvsagt ikke allmenngyldige regler; hver enkelt må finne ut hva som fungerer best. Selv har jeg etter hvert oppdaget flere gode metoder. Når jeg først og fremst trenger å slappe av, er det ingenting som slår en bok av Agatha Christie. Hvis jeg vil bli oppkvikket, hører jeg gjerne et inspirerende foredrag. Å gå en tur i frisk luft er svært godt for meg på alle måter. Det går også an å slå flere fluer i en smekk. Du kan for eksempel gå en tur sammen med en venn. Det gjør godt for kroppen, og samtidig får du være sosial. 




Bildet er hentet fra www.alternativ.no. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar