tirsdag 30. desember 2014

Tanker (del 7)

Det er du selv som velger ditt liv. Du kan velge å være et offer eller en skapende kraft. Du kan velge å se ting som en forferdelig ulykke eller lære noe av det som skjer. (Kay Pollak)

Tanker skaper virkelighet, som sitatet over uttrykker. Man skal være forsiktig med å hevde dette overfor mennesker som gjennomgår store lidelser, men for de fleste tror jeg det gir mening å møte livet med en slik holdning. 

En av elevene mine minte meg om denne holdningen for noen år siden. Hun ble syk den dagen hun skulle hatt eksamen i norsk sidemål, og måtte dermed ta eksamen et halvt år senere. Konsekvensen var at hun ikke fikk vitnemålet sitt den sommeren. Det var jo kjedelig, så jeg uttrykte min medfølelse. Men hun sa: «Det blir bare et problem hvis jeg gjør det til et problem.»  



Bildet er hentet fra www.teresafritschi.wordpress.com. 

1 kommentar:

  1. Beklager, men hun bør innse at det faktisk BLIR et problem om hun skal søke seg videre og mangler denne eksamenen. Hun får såklart mene det hun vil, men realitetsorienteringen hennes trenger litt oppgradering.

    SvarSlett