tirsdag 6. januar 2015

Tanker (del 8)

Vi tenker gjennom både ord og bilder. Selv har jeg alltid hatt et intenst forhold til ord, og i de siste årene har jeg blitt stadig mer bevisst på hvordan jeg blir påvirket av ord. Du kan prøve ut ordenes effekt ved å lukke øynene og si til deg selv: «Stress, vanskelig, tungt, problem, aggressiv, konflikt.» Merk hvordan det føles. Deretter sier du dette: «Ro, harmoni, avslappet, lys, lett, glad.» Måten man sier ordene på, har også stor betydning. De første ordene bør ledsages av en sint og stresset stemme, mens ordene i den andre gruppa bør uttales med rolig og glad røst. Merker du noen forskjell i sinnsstemning? Hos meg er forskjellen svært tydelig. Kanskje er det adrenalinnivået som påvirkes. Hvis du er en person som har større effekt av å tenke i bilder, kan du se for deg ulike scenarier – vonde og gode – og legge merke til hva som skjer inni deg.

Når vi bruker tankene bevisst for å forme vår egen virkelighet, enten vi tenker mest i ord eller i bilder, er det viktig å fokusere på det vi vil oppnå, ikke på det vi ikke vil. Innenfor Lightning Process arbeider man mye med nettopp dette. Den menneskelige hjernen har nemlig vanskelig for å oppfatte ordet «ikke». Hvis jeg sier: «Ikke tenk på en elefant», hva tenker du på da? Nettopp. Hjernen oppfatter «elefant», men ikke «ikke».



Bildet er hentet fra www.killerbeesagt.wordpress.com. 







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar