tirsdag 13. januar 2015

Tanker (del 9)

Det vi gir energi, vokser. I boka Et hjerte større enn verden illustrerer Magnus Malm dette når han skriver om å dyrke dill: «Det første og avgjørende spørsmålet vi kan stille et menneske, er altså ikke: «Hva er ditt problem?», men: «Hva vil du med livet ditt?» Begynner vi med problemet, vil vi antakelig bare forsterke det. Vi har jo ofte bevisst eller ubevisst bygd vår identitet rundt våre begrensninger og problemer. Tar vi utgangspunkt her, går det nok en gang som med geita som er tjoret til jernspettet: Den snurrer seg inn i stadig trangere sirkler og får mindre og mindre plass å bevege seg på. Det er retningen, ikke problemene som definerer livet mitt: Hvor er jeg på vei? Hva vil jeg med livet? Hva elsker jeg aller mest? (...) Vi kan sammenligne dette med å dyrke dill. Dette prøver jeg hver sommer, med vekslende hell. Det finnes et ugress jeg ikke vet navnet på, men når det spirer er det til forveksling lik dillen og slår seg selvsagt ned nettopp i mine dillsenger. Det er viktig at jeg luker ugresset bort, ellers blir dillen kvalt. Og det er vanskelig. Ugresset ligner så mye på dill at jeg må se veldig nøye etter. Men det er dillen som er i fokus, ikke ugresset: Hva vil jeg dyrke? Hva vil jeg høste?»



Bildet er hentet fra www.subtleenergies.com. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar