tirsdag 27. januar 2015

Tanker (del 11)

Det hender at jeg stresser mye, og da er det bedre å si til meg selv at jeg vil føle meg rolig enn at jeg ikke vil føle meg stresset. Da vil hjernen oppfatte ordet «rolig» istedenfor «stresset». 

Også når man ønsker seg mer motivasjon i en eller annen sammenheng, er det en god teknikk å fokusere på det man ønsker. Kanskje du har lyst til å leve sunnere, uten at du helt klarer å motivere deg for handling. Du kan selvsagt gå negativt til verks: «Jeg vil ikke bli syk, energiløs og overvektig.» Men min erfaring er at en motsatt taktikk både er mer effektiv og føles mer behagelig. Du kan for eksempel si: «Jeg er frisk og sunn fra topp til tå. Jeg er lett i hele kroppen, og hver eneste celle stråler av harmoni, sunnhet og livskraft.» Når de gode tankene er på plass, kommer gjerne handlingen etterpå. 

La oss videre si at du bruker mye tid og energi på bitre tanker. Da er det ikke særlig hensiktsmessig å bite tennene sammen, brette ermene opp og si: «I dag skal jeg virkelig, med all min kraft, kjempe mot bitterheten.» Spør heller deg selv: Hvem vil jeg være? Hva vil jeg tenke og føle? Hva vil jeg bruke energien min på? Vend heller oppmerksomheten den veien. Magnus Malm, som jeg har sitert tidligere, skriver: «Da vil tyngdepunktet gradvis forskyve seg mot det som metter og gir liv, og bort fra det som tapper deg for liv og energi



Bildet er hentet fra www.dreamstime.com. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar