tirsdag 11. november 2014

Tanker (del 1)

Vårt indre liv er et sammensurium av tanker og følelser, både på dypet og på overflaten. Det bevisste og ubevisste krysser hverandre, assosiasjoner og tankerekker avløser hverandre kontinuerlig. Noen ganger blir det indre livet unødig komplisert. En venninne av meg har startet gruppa «Vi som tenker for mye» på Facebook. De som er medlemmer her – eller kunne vært medlemmer – er mennesker som lever mye i hodet og kunne trengt en opprydding på tankeplanet.

Det er du selv som velger ditt liv. Du kan velge å være et offer eller en skapende kraft. Du kan velge å se ting som en forferdelig ulykke eller lære noe av det som skjer. (Kay Pollak)


Tanker som jeg ikke har bruk for, prøver jeg å gi slipp på. Det er kanskje lettere sagt enn gjort, men etter noen års øvelse har jeg redusert tankemengden betraktelig, i hvert fall de stressende tankene. Jeg minner meg selv om noe Piet Hein skal ha sagt: «Det meste er uvesentlig.» De aller fleste tankene mine er også uvesentlige.



Bildet er hentet fra www.innogym.dk.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar