tirsdag 18. november 2014

Tanker (del 2)

Et lys gikk opp for meg da jeg leste følgende setning: «Livet er enkelt – til du forteller en historie om det.» Det er ikke nødvendigvis det som skjer, som kompliserer livet, men våre tanker om det som skjer. 

Dette fikk jeg testet ut i praksis da jeg var alene på ferie i Berlin og det stadig skjedde noe uforutsett og ubehagelig: Jeg fikk ikke tatt ut penger med bankkortet mitt, og kontanter hadde jeg ikke med meg. Jeg hadde fått feil dato på en av togbillettene mine. Et tog var svært forsinket, slik at jeg stod i fare for å miste neste tog – og neste. Et annet tog var innstilt, oppdaget jeg tilfeldigvis på vei hjemover. 

Jeg er selv en person som foretrekker at ting går som smurt, og i utgangspunktet ville jeg latt meg stresse av alt dette, fortalt meg selv en masse historier om hvor ille dette var, hvor galt det kom til å gå. Jeg kunne brukt mye energi på å stritte imot virkeligheten. Men jeg klarte å stoppe alle katastrofetankene ved å si til meg selv: «Livet er enkelt – til du forteller en historie om det. Det som skjer, det skjer. Katastrofetanker og grubling kan ikke gjøre noe fra eller til.» Og det gikk bra – jeg lever ennå.



Bildet er hentet fra www.wellbeingschiropractic.com.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar