tirsdag 10. februar 2015

Perfeksjonisme (del 2)


Jeg tror at mye av grunnen til perfeksjonisme ligger i at vi sammenligner oss med andre: «Tante har det alltid strøkent i huset. Når svigerinnen min tar alle utfordringer på strak arm, hvorfor kan ikke jeg gjøre det? Jeg burde ha like stor kapasitet som kollegene mine.» Men vi er forskjellige, og vi har alle vår plass. 

Forfatteren Louise Hay uttrykker dette på en vakker måte: «Naturen gentager aldrig sig selv. Lige siden denne verden opstod, har der aldrig været to snefnug eller to regndråber, der har været ens. Og enhver tusindfryd er forskellig fra alle de andre tusindfryd. Vores fingeraftryk er forskellige, og vi er forskellige. Det er meningen, at vi skal være forskellige. Når vi er i stand til at acceptere dette, så vil der aldrig være nogen konkurrence eller nogen sammenligning. At prøve på at ligne de andre er at lade vores sjæl skrumpe ind. Vi er kommet til denne klode for at udtrykke, hvem vi er. Jeg anede ikke, hvem jeg var, før jeg begyndte at lære at elske mig selv som den, jeg er i dette øjeblik.»




Bildet er hentet fra www.artikkel.yr.no. 







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar