tirsdag 24. februar 2015

Perfeksjonisme (del 4)

Hvis man ønsker å gi slipp på perfeksjonismen, handler det mye om å bestemme seg for det. For min egen del vet jeg at perfeksjonistiske tanker og handlinger ikke forsvinner uten videre. 

Ingvard Wilhelmsen, som blant annet driver Hypokonderklinikken i Bergen, befatter seg mye med kognitiv terapi. Jeg har sans for hans tilnærming når det gjelder å bryte destruktive mønster – alt fra røyking til perfeksjonisme. I boka Kongen anbefaler skriver han: «Dersom man skal endre seg, må man først ta et mer eller mindre klart nytt standpunkt. Dersom man vil gå over fra å være en røyker til å bli en ikke-røyker, må man først bestemme seg for dette. Deretter må man oppføre seg som om man mener det.»

 De to komponentene er like viktige. Jeg kommer ingen vei hvis jeg ikke først har tatt en bestemmelse. Det ligger stor kraft i beslutningen, når jeg virkelig har bestemt meg for noe. På den annen side må bestemmelsen følges opp av handling: Jeg oppfører meg som om jeg mener det jeg har bestemt meg for.



Bildet er hentet fra www.synnasverden.net.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar