tirsdag 17. februar 2015

Perfeksjonisme (del 3)

Det er en befriende herlig følelse å gi slipp på perfeksjonismen og bestemme seg for at noe er godt nok, å bli en satisfier. Det er ikke nødvendigvis så lett, særlig ikke hvis perfeksjonismen har grodd fast i personligheten. Noen trenger profesjonell hjelp. For dem som er lettere angrepet, kan det være nok å gi seg selv noen mantra: «Bra er bedre enn perfekt. Jeg vil heller være avslappet og lykkelig enn perfekt.»

Tidligere har jeg skrevet om Lightning Process (LP). Mange av de som lærer seg LP-teknikkene, er perfeksjonister, men vet det ikke alltid selv. På LP-kurs blir de bedt om å undersøke sine egne tanker, og et mønster som går igjen hos mange, er må/bør-mønsteret: «Jeg må trene nå. Jeg bør være med på dette foreldremøtet. Jeg bør lese denne boka. Barna mine bør lære å spille piano. Jeg må bli mer effektiv i husarbeidet. Vi bør ha flere selskap. Jeg bør få en strammere kropp. Jeg må gjøre flere morsomme hobbyaktiviteter med barna.» Er du virkelig nødt til dette? Spør deg selv: jeg dette, eller hadde det bare vært en fordel? Hva skjer hvis jeg ikke gjør dette? Som regel er svaret at det ikke skjer noen katastrofe. Og selv om det hadde vært ideelt om du gikk på det møtet, leste den boka og så videre, er det kanskje ikke verdt omkostningene.


En annen teknikk som har hjulpet perfeksjonister, er å bevisst legge inn «feil». Sørg for at du bare har nesten full kontroll på neste dags undervisning, hvis du er lærer. Ta lett på gulvvasken. La det ligge igjen noen smuler på kjøkkenbenken. Etter hvert vil du oppdage – ikke bare med hodet, men også med følelsene – at det går bra likevel.  



Bildet er hentet fra www.moseplassen.com. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar