onsdag 29. april 2015

Relasjoner (del 3)

Jeg verken kan eller skal ta ansvar for andre menneskers væremåte, skrev jeg forrige uke. Hvem og hva skal jeg da ta ansvar for? Svaret er: Meg selv. Her skal jeg til gjengjeld ta 100 prosent ansvar. Ingen andre gjør det; det er utelukkende min oppgave. Noe av det viktigste, slik jeg ser det, er å ta ansvar for å verne om min egen livsenergi. Hvis jeg opplever at noe i livet mitt ikke fungerer, er det jeg som har ansvar for å gjøre endringer. Noen ganger innebærer det å endre noe i meg selv, andre ganger skal jeg si fra og markere grenser overfor andre. I alle tilfeller skal jeg ut av offerrollen – en særdeles lite fruktbar rolle. Jeg vil ikke gjøre meg avhengig av omgivelsene mine for å ha det bra. Min trivsel er mitt ansvar.




Bildet er hentet fra www.fotosidan.se

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar