tirsdag 1. april 2014

Fuglekvitter

Huset mitt ligger helt i skogkanten. Noe av det beste ved å bo her, er all fuglesangen jeg får med på kjøpet. Jeg har ikke greie på fugler, og aner ikke hvilke fugler som synger, men vakkert er det. Fuglekvitter har noe livskraftig og vitalt over seg som gjør godt for mennesker, i alle fall for meg. Nylig leste jeg noe interessant i en bok av Denise Linn: Hun sier at fuglesang har vist seg å øke avlingene av korn og andre planter - det er rett og slett sunt for planter å ha fugler i nærheten. Også mennesker kan oppleve en beroligende effekt av å lytte til fuglesang. Ikke så rart, kanskje: Historisk sett har mennesket levd tett på naturen, nær fugler og dyr. Det ligger i genene våre at naturlyder er godt for helse og velbefinnende. Dagens oppfordring er derfor: Gå ut og hør på fuglesangen, og merk hva det gjør med deg. Har du ikke muligheten til det? Fuglene synger på Youtube også.



Bildet er hentet fra www.forskning.no. 

3 kommentarer:

  1. Norsk ornitologisk forening har en veldig bra side: www.birdlife.no, med et gratis fugleatlas over norske arter: http://www.birdlife.no/fuglekunnskap/fugleatlas/

    SvarSlett
  2. Og ikke minst: http://www.nrk.no/piipshow/
    Kjempeartig! Men mest på dagstid, så da kolliderer det med jobb.
    Hilsen Ann Margareth. :)

    SvarSlett