tirsdag 15. april 2014

Rydd opp i livet ditt

Så langt har jeg skrevet korte, uavhengige tekster om det enkle, gode livet på bloggen min. Nå har jeg lyst til å gi en mer systematisk gjennomgang av hvordan man kan forenkle livet. Hver onsdag kommer det et nytt innlegg, litt lengre enn før, og tekstene vil ha en indre sammenheng. Det blir som å lese en føljetong, og jeg har valgt overskriften "Rydd opp i livet ditt".

Forenkling handler nemlig om rydding, i ordets videste forstand. Jeg vil invitere deg til å utrydde stressfaktorer på mange livsområder: i boligen, i tidsbruken, i økonomien, i kroppen, i kalenderen, i tankene, i relasjonene. Hvis du er et noenlunde gjennomsnittlig moderne menneske, har du for mye på flere plan. Det er for mye å gjøre, for mye å forholde seg til, for mange tanker og for mye press og stress. Det folk derimot har for lite av, er tid, ro og overskudd.

Å rydde opp i livet mitt innebærer for meg å kutte ut det som stjeler tid og skaper stress. Når jeg skjærer bort det uvesentlige, enten det er ting, tanker eller støy, blir livet mitt mye enklere. På en annen side ønsker jeg ikke å overforenkle med det resultatet at livet blir fargeløst og trist. Enkelheten er ikke et mål i seg selv. Hvis jeg må kvitte meg med mannen min fordi han kompliserer livet mitt, eller hvis jeg ikke kan ha barn fordi de roter og bråker, da er ikke det enkle livet særlig meningsfullt. Det jeg er interessert i, er det gode livet som oppstår når jeg har skrelt bort det overflødige. Jeg vil med andre ord ha et liv som er både enkelt og godt.

Når vi har ryddet opp i livet vårt, skåret fra det vi egentlig ikke ønsker eller trenger, skapes det tid, ro og overskudd. Det blir ryddet plass til det viktigste. Hvert enkelt menneske må selv finne ut hva dette viktige er. Men for mange av oss handler det vel blant annet om nærhet til oss selv og andre, å brenne for noe og å engasjere oss i noe vi synes er meningsfullt.

 Innleggene mine vil bestå av refleksjoner, personlige historier og praktiske tips til hvordan du kan gjøre livet ditt enklere og bedre. Hvor mye du vil gjøre ut av det, er selvsagt opp til deg. Noen kan trenge å legge om store deler av livsstilen sin. For andre er det nok å gjøre små grep, som å endre noen daglige rutiner. Bruk de rådene som gir mening for deg, og tilpass dem til din egen personlighet og livssituasjon.


Jeg tenker meg følgende plan for innleggene:


Hva vil du med livet ditt?

Tid

Ting

Bærekraftig liv
- Balanse
- Forventninger og forpliktelser

Luksus

Penger

Kropp og helse
- Kosthold
- Døgnrytme og søvn
- Naturen
- Pust

Vårt indre liv
- Tanker
- Perfeksjonisme
- Stillhet

Den gode rytmen

Relasjoner

Barn

Takknemlighet










Neste onsdag går vi i gang!







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar