tirsdag 8. april 2014

Hjemmelaget kunst

Et enkelt hjem er ikke det samme som et sterilt, ensidig funksjonelt hjem. Estetikken er også viktig. Jeg er overbevist om at det gjør godt for både helse og trivsel når vi omgir oss med vakre ting. Humøret blir bedre og energinivået stiger, med alt det fører med seg av positive ringvirkninger. Hva som oppleves som vakkert, er selvsagt helt individuelt. Man kan investere i dyr kunst, og man kan kjøpe billige, masseproduserte saker.
Hovedpoenget er at det føles godt å se på.

En annen mulighet, som jeg vil slå et slag for i dag, er å lage kunst selv. Du trenger ikke å være noen stor kunstner, du trenger ikke engang å være spesielt nevenyttig; hold deg på et nivå du kan mestre. Hvis du overhodet ikke har anlegg eller interesse for slikt, kan du få andre til å lage noe for deg. Hjemmelaget kunst er sjarmerende og kan gjøres svært billig. Jeg synes også at ting vi har laget selv, avgir en bedre energi, blant annet fordi de er unike, og vi får et helt spesielt forhold til dem.

Selv er jeg veldig glad i drivved. En rusletur ved sjøen kan gi flere kupp, hvis jeg er heldig. Drivved kan dekoreres med så mangt, for eksempel perler og annen dekor som fås kjøpt for en rimelig penge i hobbybutikker. Noe annet jeg har gjort mye av, er å lage collage-bilder av utklipp fra diverse magasiner, gjerne sammen med dikt jeg liker.


Enkelt og vakkert (om jeg skal si det selv).



Knaggrekke av drivved. Bildet over er malt av en venninne, og en annen venninne har laget nøkkelskapet.



Collage-bilde med diktet "Svantes lykkelige dag". Rammen er kjøpt i en bruktbutikk.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar