tirsdag 17. mars 2015

Den gode rytmen (del 2)


NATTEN

Morgenens luft er som bølgeskum.

Dagen har varme å gledes ved.

Kvelden har fred.

Men bare natten har verdensrum!



André Bjerke




Å rydde opp i livet sitt innebærer, blant mye annet, å etablere gode vaner. Min egen dagsrytme er en fin balanse mellom struktur og åpenhet. Det handler ikke om å planlegge dagen i hjel, men en viss struktur sikrer at det blir tid til det viktigste, og den fører balanse inn i livet mitt. En god rytme er dessuten fleksibel: Den kan endres hvis det dukker opp noe uforutsett. Jeg propper ikke inn for mye i dagene mine; det skal også være rom for inspirasjon og lyst. Og har jeg det veldig travelt, synes jeg det er bedre å kutte ut noe enn å presse inn enda mer. Å flakse rundt som en hodeløs høne skaper bare stress.



Det er likevel ikke sikkert at alle mennesker har godt av en svært strukturert dagsrytme. Noen trenger kanskje mindre struktur for ikke å miste friheten sin. Prøv deg fram: Hva trives du best med? På hvilke områder er en fast rytme til hjelp, og hvor skaper den en følelse av ufrihet?



Jeg er selv svært opptatt av personlig frihet, samtidig som jeg er glad i struktur. Det avgjørende for meg er at det er jeg selv som har formet min egen rytme. Det er ingen som tvinger meg til å gjøre bestemte ting til faste tider. Når jeg har valgt å leve på denne måten, er det fordi jeg kjenner at det er godt for meg.



Bildet er hentet fra www.nordfjord.no.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar